Hamba ALLAH swt yang Luarbiasa !

Adakah Anda Juara Bertangguh?

Salam Ramadhan. 
Tanpa disangka-sangka, akhirnya diriku telah berada di bulan Ramadhan semula. 
Berdendang lagu Harapan Ramadhan-Raihan di telingaku. 
Bagiku, inilah kali pertama aku menduduki peperiksaan dalam bulan Ramadahan(kalau ndak silap lah). Ku harap Ramadhan kali ini menjadikan aku seorang yang lebih baik dari Ramadhan yang lalu. Namun, apa yang terjadi, aku semakin disibukkan oleh peperiksaan EXCEL II STPM yang mengganggu gugat diriku dan imanku serta jiwa ragaku.


Malam itu..Kedengaran azan Isyak di surau berdekatan. Aku yang masih leka menelaah. "Sepatutnya malam ini aku ada kelas mengaji dengan cucu makcik jiran sebelah, kejap lagi lah.." 
Aku meneruskan membaca, menulis dan menelaah. Terdengar jeritan kanak-kanak kecil di tingkat bawah ruang tamu.
"Hish!" 
Bentak hatiku apabila menyedari cucu makcik jiran sebelah rumah datang membuat bising.

Dup! Dup! Dup! Dup!
Kedengaran bunyi tapak kaki menaiki tangga. "Kak, dorang datang sudah.Cepatlah turun.Dorang mengantuk dorang bilang." Aku mengeluh sendirian. Masih banyak lagi topik yang belum diulang kaji. Terlintas di fikiran untuk menangguhkan kelas pada malam itu.Begitu senang aku hanyut dengan nikmat dunia.

Aku mula bermonolog sendirian...
"Budak-budak tu mengantuk pun, dorang paksa juga datang mengaji.Tapi, kau mau batalkan pula kelas mengaji dorang. Sedangkan itu yang nenek dorang amanahkan dengan kau." Astaghfirullahaladzim..

Akhirnya..
Di ruang tamu..

"Alif di atas aa??"(hamba ALLAH yang hina)

Jawab seorang budak..= "aaaa..."(cucu cucu nenek jiran sebelah rumah)

"Ba di atas ba??"(hamba ALLAH yang hina)

Jawab seorang budak lagi..= baaa..."(cucu nenek jiran sebelah rumah)

Dan seterusnya...


********************

Sebelum melelapkan mata, aku bermuhasabah.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu anhu berkata : bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Bersegeralah kamu dalam melakukan amalan kebaikan sebelum menumui tujuh perkara yang kamu tidak nanti-nantikan melainkan tibanya ia (1) kefaqiran yang melalaikan (2) kekayaan yang menyebabkan kezaliman (3) sakit yang merosakkan badan (4) usia tua yang menggagapkan percakapan (5) kematian yang melenyapkan segala sesuatu (6) tibanya Dajjal, maka ia adalah sejahat-jahat makhluk ghaib yang dinantikan (7) tibanya hari qiamat, maka hari qiamat itu adalah lebih dahsyat dan lebih pahit lagi". (Hadith Riwayat Tarmizi)

Apabila meninjau dengan hati yang penuh insaf, ternyata kebanyakan dari kita selalu menangguhkan semua perkara.(kalau perkara buruk ndak apalah).
"AH,nantilah buat nie..Senang jak ni..",.."Nantilah dulu..Nanti esok.."
Perkataan ini lazim disebut di bibir-bibir juara bertangguh dan tidak terlepas aku sendiri.(nauzubillah)

Tanpa mencoret panjang, aku copy paste ayat di bawah :

Sikap suka bertangguh ini mengakibatkan kesan buruk. Kerja ditangguhkan itu lama-kelamaan akan jadi bertimbun-timbun, untuk menyelesaikannya tentu saja tidak cukup masa dan tenaga, tergopoh-gapah melakukannya dan hasilnya sudah pasti tidak sempurna atau kesudahannya akan terbengkalai.

Keadaan ini sungguh mendukacitakan sekali dan perlu segera dikikis habis-habis jangan sampai ia berakar umbi dan membudaya dalam masyarakat yang ingin maju. Orang yang suka bertangguh sebenarnya mencerminkan seorang manusia yang tidak menghargai nikmati masa anugerah Allah.

Masa sangat berharga kerana sedetik berlalu tidak akan berulang kembali dan tidak boleh dibeli dengan segunung intan. Manusia yang mensia-siakan waktu adalah manusia yang mendapat kerugian di dunia dan di akhirat.

Oleh itu, sebelum terlambat dan penyesalan menjadi sia-sia, maka seharusnya kita bersegera atau cepat bertindak melakukan kebaikan. Kita pasti diredhai dan disayangi oleh Allah seperti firman-Nya bermaksud : "Dan orang-orang yang paling cepat pada kebaikan, mereka itu yang didekatkan kepada Allah dan yang akan berada di dalam Syurga kenikmatan". (Surah Al-Waqiah, Ayat 10-12)

Allahu'alam..

No comments:

Post a Comment