Hamba ALLAH swt yang Luarbiasa !


Hi. Assalamu’alaikum wbt.
Ahlan wa sahlan to my blog! Cakk?? Sorry lah, aku sedang bajet comel. Haha. *_*

Lama ndak update kan? Macam xkenal siapa aku kan. Kalau ada mood, baru mo update. Hehe.
Ekceli aku baru lepas siapkan kerja sekolah yang tutor bagi; Analisis Data, Asas Pembudayaan Keusahawanan, dan Kadazandusun.

Memandangkan sem ni subjek dia agak tough, so I am decide to mentally and physically prepared.
Antara subjek yang menjadi kegilaan ramai ialah. Jeng jeng jeng..


1.    Fisiologi
2.    Parenting
3.    Child Development
4.    Data Analysis
5.    Keusahawanan (malas google what is keusahawanan dalam English)  
6.    Introduction to Experimental Psychology
7.    Ergonomik
8.    Kadazandusun Tahap III

Huh. Memang kaw2 punya subjek kan. Hampir semuanya berkaitan dengan Sains Tulen. Aku pulak? Koma 10 saat. Aku jenis yang suka duduk bawah meja bila dalam lab waktu sekolah menengah dulu. Aku ingat lagi waktu form 4 hingga form 5, geng yang kurang berminat dengan subjek2 Pure Sains ni, tiap kali masuk lab, kami duduk paling belakang, perlahan2 masuk bawah meja lab(jgn tiru aksi ini di sekolah). Mungkin disebabkan ilmu xberkat, maka result SPM pun nyawa2 ikan dan Bye2 aku akhirnya aku Hi2 pula dengan aliran Sastera waktu STPM dan akhirnya aku kembali kepada aliran Sains sewaktu di alam kampus. Hi2 balik dengan subjek Sains.  -.- ALAHAIII!!!

Seriously, awal sem tu, waktu introduction to course oleh lecturer, aku satu apa pun xboleh masuk sebab mmg pe’el aku xminat subjek Sains ni. Ya ALLAH, bila aku jumpa minuman bile juice, pancreatic juice, gastric juice, amygdala, hypothalamus,glands tu semua, aku teriak dalam hati “menatang apakah iniiii!!!”

Haha. Tapi at last aku boleh terima lah jugak. Apa aku buat? Aku cuba set dalam otak, belajar bukan untuk exam. Faham bukan untuk exam. Aku teringat apa yg kak Aimie Sofea juara Rancangan Solehah TvAlHijrah hari tu, dia cakap..
FAKE IT, FEEL IT, MAKE IT.
Yeah, cool! Kak Aimie cakap pura-pura suka, lepas tu cuba hayati, lepas tu buat sungguh2.
Hoh. Penguat aku bila aku rasa xsuka satu2 subjek tu. Ayat ini juga menjadi salah satu sumber motivasi aku. Sebab memang kadang-kadang, bila kita xsuka buat benda tu, kita akan denial. 
“Aku xmo buat, aku xsuka, aku xpandai, aku benci..”

Macam apa yg berlaku kemarin lah. Aku dengan kawan aku submit tugasan(hard copy) di bilik lecturer. Lepas tu, lecturer tu tinggalkan nota, dia cakap xperlu hantar tugasan(hard copy), tapi hantar soft copy by email. Tapi data-data tu kena masukkan dalam SPSS, then baru boleh hantar dekat lecturer tu. Then, bila mo balik kawan aku pointing at me. They said that, I should do it coz I have installed the SPSS in my laptop. Then I argued them coz I hate numbers. I can’t work with numbers. But at last, I am lose. J I have to accept that I am the person who will be responsible to key in all the data and make sure the data will be send to our lecturer. Sampai rumah, aku betul-betul marah. I fake a smile towards everyone. Ntah kenapa, aku sakit hati. Lepas tu, aku duduk diam dalam bilik. Aku tarik nafas panjang. Aku ingat kawan aku cakap. Kalau kau marah, cuba fikir. Marah kau tu datangkan kebaikan atau tidak. Aku cuba be positive, lepas tu install SPSS dalam laptop biarpun masih hot. Huh. But, aku xbuat terus kerja tu. Aku cuba elak dari buat benda tu. Aku turun di ruang tamu, berfoya-foya menonton television. Haha. The way I cope with stress. :P Pagi tadi baru aku siapkan semua. Then, I managed to finished and send it to my lecturer with warm apologize. Aku cakap dekat diri aku sendiri, never mind, at least u r trying ur best. Yes, betul lah tu. J

Sem ini juga, aku bakal berdepan dengan 11 jejaka yang bertuah yang menjadi ahli kumpulan aku. Aku pun kena rasa ‘bertuah’ juga lah sebab the only girls in my group. Aku harap, aku boleh survive satu sem ni bersama jejaka2 bertuah itu dan mendapat gred yang baik dalam subjek Asas Pembudayaan Keusahawanan ini.  Allahumma amiin. Sem ni, aku dengan 3 orang lagi best fren aku terpisah jauh. Masing2 ikut group masing2. Bahtera persahabatan kami terbelah empat. L Selalu, tiap sem kami togedha2 buat asemen group, present sama2, xsiap pun sama. Semua berjemaah. But, not this year. Tapi apa pun, aku harap yang terbaik untuk kami berempat. Klah, penat lah mengarang ayat. Jumpa lagi! Salam.


No comments:

Post a Comment