Hamba ALLAH swt yang Luarbiasa !


Ini adalah antara tugasan yang tertunggak dan perlu dijelaskan segera!!!!
ü  Checklist!
  1. Minit mesyuarat bil.3-87% siap
  2. Draft esei parenting-50% siap
  3. Ergonomik-perlu cari subjek, get their permission, shooting, rekod-0% siap
  4. Perkembangan bayi dan kanak-kanak,esei individu-0% siap
  5. Introduction to psikologi eksperimen- eksperimen 1 and 2-0% siap
  6. Bahasa kadazandusun-skrip editing, shooting drama, resepi tuhau- 87%siap
  7. Fisiologi- tugasan 4 *rujuk buku fisiologi
  8. Pulangkan buku yg dipinjam dari library *overdue!!!!

Sikalang saya sedang buat minit mesyuarat yang ke 3, maklumlah setiausaha yang rajin dan yang berusaha. J
Memang ndak sedar sudah sem ee em em pi eh ti pat empat. Aku rasa baru jak aku masuk alam kampus ni. -.-
Last week, aku ada bincang dengan My Mama mo sambung studi dalam peringkat sarjana muda aka master, inshaAllah kalau berjaya mengharungi ijazah ini dengan jayanya. Sebab kelayakan untuk sambung master ialah PNGK mesti 2.75 dan ke atas. If I am not mistaken lah. Aku juga harap aku di antara insan yang dipilih Allah swt untuk berada dalam peringkat itu. Allahumma Amiin. Aku masih mahu belajar. Aku masih mahu bergelar pelajar. Biarpun sakit, aku tetap mahu ilmu.  
Lepas tu, My Mama cakap, belajarlah selagi boleh belajar. Jangan ingat kawin jak. Lepas tu aku tanya pula bila aku boleh kawin?>.<
 Haha.
Then, Madam Mama cakap, ada hati mo kawin? Makan pakai pun Mama buat, jangan harap mo kawin selagi xcuci baju sendiri. Haha. 

But, the fact is, I am not ready to get married at this age yet. Sebab, aku rasa I am not deserve to be anyone's spouse ! Haru biru hidup anak orang kalau kawin dgn aku nanti. Aku masih mahu tinggal dengan My Mama and My Baba..Ekceli..Hmm!

Haha. Tapi betul lah tu apa yang My Mama cakap. Aku ni xcuci baju sendiri sebab tangan aku allergic. Aku tengah buat eksperimen sekarang, mana satu pencuci kain yang seswaaaaaiiii dengan kulit aku. Dahulu kala, aku ni lah anak yang paling rajin membasuh kain baju. Pagi petang, siang malam aku pungut kain, masuk washing machine. Hahahaha. Itulah rutin aku hari2. Tapi kan, satu hari tu, kejadian hitam telah berlaku.

(lap airmata sambil lap hingus yang meleleh. T_T)

Bila terlalu rajin dan kerap mencuci baju, dan terdedah kepada serbuk pencuci di mana bahan kimianya bertindak negatif terhadap kulit aku, jadi tangan aku tumbuh biji2 yang berair. Lepas tu, bila biji2 tu pecah, maka jadi luka lepas tu bertukar jadi kusta(kudisbuta). Uwaaaa. L Hanya ALLAH jak yang tahu sengsaranya aku waktu tu. Doktor Ho Siang Boon (doktor aku dari aku baby) cakap aku allergic dengan serbuk cuci kain! Aku xboleh pegang apa-apa benda waktu tu sebab that biji2 berair lagi melekit dan menyakitkan. Hinggakan, aku xboleh ikat rambut sendiri! Sengsara kan? Tapi, bila aku mengeluh, aku ingat kisah Nabi Yusof. Dulu waktu di perpustakaan sekolah rendah, aku suka baca buku2 di sana. Ada tu buku-buku animasi, banyak kartun. Kisah Nabi Yusof. Nabi Yusof yang handsome pun diuji dengan kudis buta hinggakan berbau busuk. Tapi, apa doa Nabi Yusof?
“Ya ALLAH, jangan Engkau ambil lidahku kerana lidahku ini aku gunakan untuk berzikir kepadaMu” (isi kandungan doa tu macam ni lah, sorry ok I xberapa hafal)
Jadi, kenapa aku perlu sedih kan? Lagipun, cuma tangan jak yang kena! Be cool lah! Tapi, tu lah. Lepas sejarah hitam tu, aku memang xberani cuci kain. Aku ada juga cuba cuci baju sendiri, tapi biji2 tu akan tumbuh. Sakit, gatal, melekit, tau ndak.. L
So, don’t blame anyone if you are not in their shoes. Sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment