Hamba ALLAH swt yang Luarbiasa !

Selasa, 4 Jun 2013.

Pagi itu cuaca mendung sekali. Aku sibuk menggosok baju kurung berwarna pink untuk dipakai ke dewan peperiksaan. Maklumlah, musim final exam ni, aku sememangnya rajin memakai baju kurung dan kasut bertutup, formal lah katakan. Kalau pakai selipar, duduk luar lah xboleh jawab exam. J Jam menunjukkan jam 9 pagi. Setelah selesai bersiap, aku mencium dan salam tangan Puan Mama, berpesan kepada Puan Mama agar mendoakan aku. Aku merancang untuk bergerak lebih awal kerana risau ketiadaan bas memandangkan aku agak memilih jenis bas dan penumpang2 di dalam bas tersebut. Kalau aku senang dengan suasana dalam bas tersebut, maka aku akan menaiki bas tersebut untuk ke kampus. Jikalau tidak, aku akan menunggu bas awam yang lain pula untuk dinaiki.

Tiba sebuah bas, penumpangnya tidak ramai, berhawa dingin. Jam menunjukkan pukul 10.45 pagi. Aku senyum dan tanpa berlengah, menaiki bas tersebut. Aku duduk sambil memandang ke arah luar bas. Seperti biasa, melihat keindahan pokok2 menghijau di sepanjang jalan yang masih belum menjadi mangsa kerakusan manusia yang tamak mengejar pembangunan. Tiba-tiba hatiku berasa tidak menentu. Aku mulai resah. Aku mula bermonolog sendirian,

“What have i done before that makes me feel like this???”

Aku tenangkan hati aku. Ya Allah, tenangkan aku. Tiba-tiba telefon bimbitku bergetar.
4 missed call? Panggilan dari salah seorang coursemate aku. Aku memang sudah agak. Mesti ada yang xkena.  Aku pejamkan mata, berdoa agar Allah tenangkan aku yang mulai panik. Telefon bimbitku bergetar lagi. Jariku dengan laju menjawab panggilan tersebut.

Miss Q   : Kau kat mana?
Aku       : Aku dalam bas, otw pergi dewan exam. Kenapa?
Miss Q   : Kau tau tak exam Parenting kul bape?
Aku       : Pukul 2 petang kan?
Miss Q   : Wehhh, kul 9 pagi laaaa..Skrg dah kul 11, aku      
              ingatkan korang dalam dewan exam..Sebab tu aku      
              xcall tadi..

*call ended.

Airmata aku sudah mula gugur. Aku kesat dengan laju sebab aku dalam bas. Ya Allah, perasaan yang bercampur baur. Adakah ini kenyataan atau mimpi? Aku cuba untuk berlapang dada dan memujuk hati. Ya Allah, patutlah sejak dari rumah aku xtenang. Rupanya ini. Hmm. Aku redha. Aku kuatkan hati, aku bercadang  untuk call seorang lagi kawan aku, Miss L. Tapi, tanpa sempat menekan butang memanggil, nama Miss L sudah tertera di skrin nfon. Dia juga mengalami nasib yang sama seperti aku sebab aku yang bagitau dia exam jam 2 petang. L Sorry Miss L, I admit it, it was my fault. 

Lepas tu, aku dengan Miss L bergegas ke kampus untuk berjumpa Pensyarah. Hampir sejam berada di luar bilik pensyarah, disebabkan terlalu takut. Miss L sudah mula menangis. Aku tabahkan hati. Eyes, please don’t cry. Aku tarik tangan Miss L, masuk dalam bilik pensyarah and speak with her. I can’t tell our conversation sebab waktu tu aku sudah xingat apa2, yang aku ingat, aku menangis depan lecturer tu merayu minta kami duduk paper exam sekali lagi. At last, dia setuju. Aku rasa lega. Alhamdulillah. Ujian Allah swt ini cuma sedikit tapi boleh membuat insan terduduk. Aku mula belajar untuk lebih alert, tapi apa pun berlaku sedikitpun aku tidak akan berputus asa. Aku tahu, setiap masalah yang Allah swt turunkan itu ilmu untuk aku. Bila masalah seperti ini berlaku, aku mula yakin bahawa ini cuma dugaan kecil dari Allah swt untuk jentik hati aku yang semakin lalai dan alpa. Ya Allah, terima kasih. Allah bagi aku peluang kedua dan melembutkan hati pensyarah tersebut untuk menerima maaf dari kami.


Sekian sahaja cerita pada hari ini. Tajuk : Kisah Aku Terlepas Exam.



No comments:

Post a Comment