Hamba ALLAH swt yang Luarbiasa !

Assalamu'alaikum sahabat!
Apa khabar rohani jasmani? ^^

Now, I am at home again and again. Yes, HOME!




Why??

1.  I want to save my money.(actually,i am running out of money)
      1.1.sakit gigi lah, doktor cakap kalau bengkak xboleh cabut.
2. I want to escape from attending the gossiping circle.
3. I miss my family.
4. I am not strong enough to stay at the hostel, facing the same day.
5. For strong reason, I am lost in my own world. Yup, lost.

Next week,  final exam. But, until now I havent doing anything, no effort to do revision, no study and this makes me feel worried. I always keep facebooking, eating, sleeping, chit chatting, babysitting,praying and etc.

Last night, I got a call from one of my coursemate.

Her : Hey, bila ko nak balik hostel?
Me : Aku belum cabut gigi lagi.
Her : Argh, xpayahlah kau balik,kau duduk lah rumah! 
Me : Ala, jangan lah marah. Aku sakit gigi lah. Kena cabut dulu.
Her : Hei, nota yang hari tu bila kau nak bagi?
Me : Aku ndak dapat bagi sebab kawan aku belum bagi lagi.
Her : Yer lah..Kalau ada, kau emel kat aku tau.
Me : Err, okeh. Nanti aku emel.
talk talk talk and talk until she is satisfied with me. Hiihi


Actually, she is one of my bestfriend at campus. Ada apa2 masalah, dia akan rujuk aku. Bila bergaduh with someone, dia juga akan jumpa aku. Dia asal dari Tanah Melayu, datang Sabah untuk menuntut ilmu. So, kalau pelajar/perantau, dia tiada sesiapa selain sahabat dia. Dia anggap sahabat dia keluarga. Sebab tu, kalau kita salah pilih kawan, kita akan terpengaruh lepas tu akan terjebak. Lepas tu akan huru hara, study entah ke mana.(i am advising myself)

Pernah satu hari, waktu duduk di bawah pokok dengan dia, dia meluah perasaan. Eh, bukan meluah perasaan, tapi bolehlah dikatakan berkenalan. Dia ceritakan background keluarga dia, background dia.

"Kau tau tak, sebelum ni, aku free-hair. Kat sana aku tak pakai tudung tau. Bila datang sini baru aku pakai tudung."

Dalam hati aku, ALHAMDULILLAH..
Kenapa aku cakap ALHAMDULILLAH?


Sebab orang yang tidak percaya kita tidak akan meluah macam ni.
Orang yang tidak percayakan kita tidak akan menceritkan aibnya dengan sendiri.
Itu 1st confession dari dia yang aku ingat.
The next confession tentang dia pula ialah about her family, her background.
And now, she is still let me know more about herself.
 Until one day, when we are staying at the surau, she told me..

"Bapa aku sakit.."

Lepas tu, aku dengan kawan yang lain bagi semangat dengan dia. Aku pernah rasa apa yang dia rasa. Sebab, aku pernah duduk di Selangor selama 3 bulan.
Perkara yang paling aku takut/risau ialah : death

Bila kita di tempat yang jauh, salah satu cabaran yang kita kena hadapi ialah :


Kerinduan.
Kehilangan.
Kekurangan.
Kesepian.
Kekurusan.


Dan sekarang, aku bersyukur sebab aku berjaya menghabiskan 3 bulan di Selangor tanpa apa-apa yang berlaku. Aku makin faham macam mana perasaan orang yang duduk berjauhan dengan keluarga. Now, Allah has sent me a new friend, Allah takdirkan kami became friends. So, this is my responsibility to take care of her. Bila aku bawa dia balik kampung waktu Hari Raya Haji yang lalu, dia gembira. Aku pula, gembira sebab dia sempat berkenalan dengan ahli keluarga aku. Sekurang-kurangnya dia tidak merasa kesepian menghabiskan masa di hostel yang penuh dengan warna putih itu.

My mom always told me.
"Kalau kita buat baik dengan orang,orang akan buat baik dengan kita.
Kalau kita tolong orang, orang akan tolong kita."


Sebab ayat ni lah, bila aku rasa mahu balas dendam dengan orang lain yang menyusahkan hidup aku, semua tidak menjadi.

Grrrrrrr..

Okay lah. Penat terasa jari-jari ini.
Sekadar coretan hati buat sahabat yang baru ku kenali.
Be tough~














No comments:

Post a Comment