Hamba ALLAH swt yang Luarbiasa !

Digoda dan Hampir Tergoda

Assalamu'alaikum wbt.
Salam 1 aqidah!

Now, I am having my final exam. From 5th June till 21st June 2012.
Sedar xsedar, rupanya aku hampir menamatkan tahun 1. Horayy! Eh, salah. Alhamdulillah!!
Next sem, I will be in the 2nd year for the 3rd sem. Urgh! Alhamdulillah, setakat ni aku masih mampu meneruskan pengajian di universiti dah sedikit sebanyak mampu memberi pengalaman kepada aku macam mana sebenarnya kehidupan di kampus. Actually, not bad. Tapi disebabkan aku yang xpernah mahu adapt diri dengan kehidupan budak hostel yang kena berdikari, aku kerap pulang ke rumah. Maklumlah, rumah 10 minit dari kampus. Sekarang ini juga, aku berada di rumah ketika mengupdate belog yang sudah terbiar lama tanpa apa-apa sentuhan ini.
Now, I want to share pengalaman aku digoda dan hampir tergoda. Hah??
Pelik semacam jak tajuk aku ni kan. Haha
X apa lah. Layanzzz~

Okeh. Sebelum ni aku invlove dalam satu program Solat Hajat Imtihan Perdana (SHIP) di kampus.
Ada satu orang sahabat aku ni ajak aku, dia mesej aku untuk join dia jadi AJK Protokol.
Aku pun tanpa segan silu reply mesej dia dgn jawapan. "Ok, no problem." Ayat selalu digunakan.
Lepas tu, kerja aku pergi edar surat, jumpa pihak atasan(xlah terlampau atas), pastu jemput vip, perasmi, macam-macam ada. Haha. Tu first experience aku sebagai geng protokol. Ndak senang ndak juga susah.
But, the klimax of this story is..Bila program tu sudah berlangsung, on 1st June 2012!
Sehari sebelum program tu berlangsung, sebenarnya aku tengah struggle siapkan assignment untuk subjek Leadership.
Lepas tu, hingga lah waktu Zuhur, aku terima mesej, kena datang sebelum Asar. Aku pun macam malas juga sebab malam tu xcukup tidur, lepas tu datang awal pula pergi masjid. Jadi, aku tanya lah dua orang sahabat baik aku.

Aku : Kau mahu pergi SHIP kah?
Miss Q : Xjadi lah. Aku penat lah. (bertentang mata dgn aku)
Aku : Kau nak pegi tak?? (aku xpuas hati, tanya skali lagi)
Miss Q : Kau tanya Miss L dulu, kalau dia pergi, aku pergi lah.. (buat senyum kambeng)

Ok fine. Aku call sahabat aku yang sorang lagi.

Aku : Hello, Miss L, kau pergi Solat Hajat kah?
Miss L : Errr..ndak jadi lah..penat lah..Miss Q pergi x?
Aku : Dia pergi kalau kau pergi.
Miss L : Erk, aku xpegi lah..hehehe (tersengeh2)
Aku : Oh..oklah..xpa lah..

Aku keciwa sendiri sebab aku xada kawan pergi masjid tu.
Lepas tu, aku cari alternatif lain. Aku text geng-geng masjid yang lain.
Jawapan yang sama aku dapat..

" Dah sampai kat masjid dah "

Once again, aku menangis di dalam hati.



Banyak sangat dugaan yang Allah swt bagi buat aku.
Aku sebenarnya rindukan masjid tu. Sudah lama aku xduduk dalam masjid tu.
Biarpun sebelum tu aku ada join program di masjid juga, tapi tetap xsama.
Tiba-tiba ada satu bisikan..Jeng jeng jeng..

" Xpayahlah pergi..kau xboleh buat apa pun di sana..
kau kan ABC(Allah Bagi Cuti),
kau xdapat buat solat hajat pun..
buang masa jak..
baik kau qada tidur kau..kau datang atau ndak,
xakan menjejaskan apa-apa.." 


Hah! Itulah bisikan yang terngiang ngiang di telinga aku.
Aku terbaring melihat ke langit melalui tingkap yang luas.
Aku berfikir sejenak. Pergi atau tidak? Pergi atau tidak? Aku mahu pergi, tapi aku forever alone.
Aku mesti duduk sorang-sorang, pastu forever alone di sana !
Tiba-tiba pintu bilik hostelku ada seorang wanita bertudung labuh!
Horayy! Hatiku melonjak-lonjak keriangan.
Kakak senior serumahku yang ku sayang.

Aku : Kak..kakak pergi masjid kah?
Kakak S : Pergi..tapi lewat sikit lah..kakak mau rehat dulu..
Aku : Err..kak, kita pergi sama-sama boleh?
Kakak S : Eh, boleh bah..
Aku : Okeh, nanti kita jalan sama-sama ya Kak! (hatiku berbunga kembali)
Lalu, pada malam itu aku telah berjaya menghadirkan jasadku ke masjid yang telah lama tidak dikunjungi.
Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. 
Mendengar sedikit forum dari golongan berilmu dan membuatku aku tenang beriktikaf biarpun sekejap.
Aku bersyukur Allah swt masih pilih aku untuk ke sana biarpun cuma sekejap, tapi lebih bermakna buat aku biarpun xbermakna apa-apa bagi orang lain.
Oklah. See u in the next post. Aku dah habis idea sebab sekarang aku fokus untuk final exam.
Doakan kejayaan aku dunia dan akhirat.
Buat semua yang menduduki final exam :
Tawakkal itu terletak di hujung usaha manusia..
 

No comments:

Post a Comment